Chinese gastvrijheid

14-04-2015 07:54

Dinsdag 14 april 2015

Het is voor de leerlingen even wennen om zo vroeg op te staan, maar iedereen is op tijd. Om 7.00 uur beginnen hier de lessen en onze leerlingen volgen dan de Engelse en Chinese les. Vervolgens gaan we met z'n allen naar het eerste ziekenhuis van de dag waar de patiënten op traditionele Chinese wijze worden behandeld. Na een boeiende presentatie over deze methoden krijgen we de kans om dit in de praktijk te zien en te ondergaan. Feline en Kim krijgen een naald in hun hand, The Principal een hete beker in z'n nek en Corinna een rokende kaars langs haar rug. Na een groepsfoto verlaten we met een gunstige Chi het ziekenhuis en neemt de nieuwe vriendin van Céline emotioneel afscheid.

Na de lunch gaan de meiden aan de slag met hun profielwerkstuk. Er worden vragenlijsten over de griep afgenomen in de klas en het onderzoek van Céline wordt gestart. Zij onderzoekt het effect van de powernap op het geheugen. Als we hierna in het volgende ziekenhuis aankomen, zien we een wereld van verschil. In dit ziekenhuis wordt er gewerkt op de voor ons bekende wijze. Na een prachtige Chinese introductiefilm zonder ondertiteling gaan de meiden aan de slag met het afnemen van enquêtes onder artsen en patiënten. Ze krijgen hier ook de mogelijkheid om een interview af te nemen bij een van de specialisten.

De gebruikelijke groepsfoto wordt weer gemaakt en we lopen terug naar de school, zodat Céline haar onderzoek kan afronden. De ouders komen hun nieuwe kinderen weer netjes ophalen. Wederom een productieve en bijzondere dag!

Maandag 13 april 2015

We starten vandaag voor de laatste keer met de gehele groep de dag bij het ontbijt. Vandaag maken de leerlingen voor het eerst kennis met hun gastgezinnen, wat spannend! In de vergaderruimte van de school worden we welkom geheten door de directeur, Mr. Ye. Iedereen wordt een plek aangewezen en The Principal krijgt een heerlijk kopje thee aangeboden. De Chinese leerlingen stellen zich een voor een voor en gaan daarna bij onze leerlingen zitten. Het ijs is meteen gebroken en de ouders voegen zich bij dit gesprek. Na deze kennismaking krijgen we een kleine rondleiding door de school, waarna we in een andere vergaderruimte informatie krijgen over het Chinese onderwijssysteem. De leerlingen krijgen hier de ruimte om vragen te stellen.

Na de lunch op school nemen de docenten Engels ons mee naar een tentoonstelling over de economische opkomst van Jingjiang. We hebben hier enigszins last van een kleine vertaalbarrière, maar het wordt ons wel duidelijk dat hard werken loont. Het hoogtepunt hier is een 2D-film met een 3D-bril. Na de gebruikelijke groepsfoto vertrekken we met de bus richting het museum over de landbouw in de regio. Tot ons genoegen doen we ook een boeddhistische tempel aan, waarvan iedereen onder de indruk is.

Als we weer bij de school aankomen, staan de ouders al te wachten op hun nieuwe kinderen. De docenten worden door de ouders uitgenodigd om ook een avondje mee te genieten van de Chinese gastvrijheid. We weten niet waar we aan beginnen, maar de verhalen na afloop zijn enerverend. Dankbaar nemen we afscheid en worden we afgezet bij het hotel, waar de leerlingen hun bagage ophalen en weer meegaan met de gastouders.